Deel dit met anderen! These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • email
  • Facebook
  • LinkedIn
  • PDF
  • Twitter

Provincies zetten zich in voor de Maaslijn23/11/2013

Wordt het reizen per spoor in de spits, op korte termijn opgelost?GJW


Goed nieuws, een verdubbeling van het spoor roept ook vragen op:

  • Wat betekent dat voor de flora en fauna tussen Mook en Nijmegen bij meer treinverkeer? 
  • Wat betekent dat voor de geluidsoverlast? 
  • In de Regio Venlo wordt de toekomstige lijn al gezien als alternatief voor de Brabantlijn voor het goederenvervoer. Zal deze lijn dan ook gebruikt gaan worden als de zijtak van de Betuwelijn?

Welk probleem wordt er eigenlijk opgelost?

Is het niet veel belangrijker dat het reizigersprobleem in de spits wordt aangepakt, bijvoorbeeld door langere treinstellen in te zetten en hier en daar de perrons te verlengen? Kunnen er geen dubbeldekkers ingezet worden? Dat zijn toch veel goedkopere oplossingen.

Gaan we nu echt wachten tot 2030? (Ja, want zo lang zal het duren voordat eraan begonnen wordt; tenminste als het Rijk wil meewerken)

Als men dan toch het spoor wil gaan verdubbelen en electrificeren, waarmee heel veel geld gemoeid is, leg het dan onder de Maas door. Dan los je tegelijk het hoogwaterprobleem op van de flessenhals die de spoorbrug bij Mook veroorzaakt. Dan hoeven de kademuren ook niet zo hoog te worden en kan de hoogwatergeul in Middelaar achterwege blijven. Dan behouden we daar ook het mooie landschap. Bovendien heeft her Rijk voor deze deltawerken 8 miljard euro gereserveerd, een mooie kans dus.

Kortom als je dan toch veel geld wilt gaan uitgeven doe het dan gelijk goed dan kunnen Mook en Molenhoek ook een geheel worden.

1 reactie

  1. Jules Vismale
    Jules Vismale on 02-04-’17 13:05

    De Maaslijn zou eigenlijk bijna helemaal dubbelsporig moeten worden tussen Roermond, Venlo en Nijmegen en helemaal geëlektrificeerd. Daarnaast is het handiger als sommige spoorwegovergangen op de Maaslijn verdwijnen, daar ondertunneling komt en er eventueel intercity’s overheen gaan rijden. Er is daar ruimte genoeg voor het verdubbelen van het spoor en de spoorbrug bij Cuijk kan eventueel van een fietsbrug worden voorzien. Op het station van Venlo kan de voetgangerstunnel doorgetrokken worden naar het zuiden van de stad en de perrons van langere overkappingen voorzien.

(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.